Jessica Renlund

Jessica Renlund

 

Skyrunner och OCR atlet.

Långt, högt, brant, tenkiskt… jag utmanar mig fysiskt och mentalt i många element, det kan vara ett terräng ultralopp eller en hinderbana eller ett Skyrace. Mitt mål är alltid att bli bättre och klara av tyngre och tekniskt svårare race.
Att tävla är min stora passion, men det som är mig närmast hjärtat är ändå träningen. Månaderna av förberedelser inför race, det man lär sig och hur man utvecklas på vägen.

Att ha bra utrustning och kunna lita på kvaliteten är helt avgörande, i berg och fjäll möter man tuffa och kyliga förhållanden, och man bär minimalt med packning i löparvästen så det gäller att ha bra utrustning på sig från start till mål för hela färden som varar i många timmar, då använder jag alltid DexShells sportstrumpor och handskar för att kunna lita på att fingrar och fötter hålls torra och jag håller värmen, då håller sig resten av kroppen sig lättare också varm.

Med hjälp av stavar kan jag ta mig an brantare bergsstigningar och kunna trycka på uppför, i sommar har jag bestigit Andorras högsta berg  med ett parti ”The Wall” som 2 km och 1000 hm, en svindlande brant stigning.
Jag använder Gipron 310 MontBlanc Carbon stavar som är ihopvikbara för att enkelt kunna sätta fast i löparvästen när man inte behöver dom, och tack vare kolfiber materialet är dom väldigt lätta.

 

Vilket/vilka race har varit den bästa upplevelsen?

De som är mina starkaste minnen och upplevelser är de race jag har tvivlat inför mest, men de är också som jag har kämpat mest, tagit mig mentalt genom min rädsla och bara glänst genom banan.

Jag har tävlat 1 EM och 2 VM i OCR, flera Skyrace och terräng ultramaraton.
Mästerskapen har alltid en speciell stämning, att stå på startlinjen och få representera sitt land är mäktigt.
Men det behöver inte alltid vara ett mästerskap som blir den ”störtsa utmaningen”, det har också varit race där jag valt en betydligt svårare nivå än tidigare och verkligen gått all in, och lyckas.

 

Hur tränar du för dina race? 

Som det kanske säger sig själv så tränar jag väldigt mycket olika saker, men mina sporter har ändå en röd linje till varann, jag behöver vara extremt uthållig i alla grenar, vara väldigt stark och rörlig både för berg och hinderbana.
Jag tränar mycket löpning. Att vara ute i naturen och springa är det bästa jag vet.

Och som styrketräning klättrar jag, mycket bouldering, helst utomhus men på vintern blir det självklart inomhus, på vintern åker jag också mycket längdskidor. Jag har följt mottot ”det är inte den som tränar mest, utan den som tränar smartast”, där jag vill styrka vikten av att träna små muskelgrupper med kroppsviktsövningar och slipa på teknik. Att fokusera på kvalitet av träningen, också nödvändigt när jobb tar upp en stor del av vardagen på sidan om träningen.
Sen har den mentala träningen och förberedelserna minst lika stor vikt som den fysiska träningen.

 

Dina bästa tips för att nå de bästa träningsresultaten: 

Det viktigaste är att du har en stadig grund med bra kostvanor och tillräckligt med sömn, för att du ska orka och kroppen ska kunna vara mottaglig för träningen. ”Skynda långsamt” ha delmål längs vägen, det tar tid att stärka konditionen och bygga muskler, men varje pass är ett steg närmare.
Hitta balans mellan träning och återhämtning, att ta hjälp av en kunnig träningskompis eller tränare vid behov av att fundera och bolla tankar med kan vara till stor hjälp.

Instagram: hevijessie
Blogg: createyourdestiny.se
Youtube: Jessica Renlund

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi byter namn till Rawlimits

I samband med namnbytet har vår webbplats fått ny adress, www.rawlimits.se, men den gamla länken kommer att fungera ett tag till så du hittar hit. För dig som återförsäljare innebär det ingen förändring. Du kommer få samma service och produktutbud som tidigare. Missa inte att vi samtidigt också byter namn i sociala medier. Gå gärna in och "följ" och "gilla" om du inte redan gjort det.